Pakkende teksten

ongrijpbaar feilloos functioneren

    door Nij, 13/10/2011 17:16. #41755. 2 reacties, laatste

We zijn zoals de duizendpoot in de beroemde Chinese fabel. Op een dag vroeg de duizendpoot zich af hoe hij dat toch deed, met al die poten, zijn ene poot voor de andere zetten. Vanaf dat moment raakte alles hopeloos in de war. Hij blokkeerde zijn eigen ongrijpbare, maar feilloze functioneren. Wanneer we meer voeling zouden krijgen met dit ongrijpbare in ons eigen functioneren en dus meer ruimte zouden laten voor het fundamentele vertrouwen van waaruit we functioneren, groeit dit vertrouwen in ons bestaan en kunnen we ons meer en meer overgeven aan het levende mysterie dat we zijn. In deze zin is vertrouwen de basis voor overgave.

Maurice Knegtel


Dus hier gaat gaat het kennelijk om:
Wanneer we meer voeling zouden krijgen met dit ongrijpbare in ons eigen functioneren en dus meer ruimte zouden laten voor het fundamentele vertrouwen van waaruit we functioneren, groeit dit vertrouwen in ons bestaan en kunnen we ons meer en meer overgeven aan het levende mysterie dat we zijn. In deze zin is vertrouwen de basis voor overgave.
Zie ook logon 54.


Ja Bram dit bedoel ik.

Vandaar dat ik onderstaande citaten in logion 54 aanhaalde om me te herinneren.
Ik kom van ver en sommige dingen vervagen weleens, maar van de andere kant houdt het leven je ook weer wakker.
Heel fijn dat ik dan naar de logions kan.

Vertrouwen:
Misschien anders dan je zou verwachten staat dat angstloze vertrouwen je zelfs toe elke emotionele aandoening ongecensureerd in jezelf te laten gebeuren en waar te nemen, dus ook angst, maar dus zonder daaraan zelf gehecht te zijn. De innerlijke waarnemer zelf is angstloos, vrij van elke gemoedsbeweging.

Zijn:
Het leven is een beweging, als stromend water, als een golvende zee, maar de rustige zijnszekerheid van de innerlijke waarnemer gaat daarin niet ten onder, hoe heftig de stroom, hoe woest hoog ook de golven.

Goedheid:
Dit is de ervaring van fundamentele goedheid. In dit logion heet dat ‘gelukkig zijn’, vaak ook vertaald in christelijke teksten met ‘zalig zijn’.
Die goedheid is geen moreel oordeel over de gebeurtenissen in de werkelijkheid, maar een toestand van het eigen gemoed. De innerlijke waarnemer is niet meer gehecht aan het waargenomene, maar juist die onthechtheid maakt de strijdloze en onvoorwaardelijke overgave mogelijk aan de werkelijkheid in het hier en nu.



Reageer

Alle velden zijn verplicht. Je moet een geldig e-mailadres invullen.
Je e-mailadres is niet zichtbaar op de site.
Om spam te voorkomen wordt een bericht met http:// geblokkeerd.

Naam:
E-mail:
Reactie:
 

Plaats zelf een nieuw bericht.