Vragen?

de goddelijke tweede natuur van de mens

    door Ton Jager, 03/02/2012 15:18. #42385. 1 reacties, laatste



Het artikel heb ik met interesse gelezen.
Kunt u mij uitleggen hoe ik de zogenoemde tweede natuur van de mens ("zijn tijdloze goddelijke kern") in de praktijk van alle dag kan ervaren, aannemende uiteraard dat ik die heb. Ik kan mij er geen voorstelling van maken. U wel ?
Vr. gr.
Ton





Dag Ton,
Op je vraag of ik mij een voorstelling kan maken van de tijdloze natuur van de mens heb ik een helder en eenvoudig antwoord: nee, natuurlijk niet. Dat is nou net de clou, dat je je daar geen voorstelling van kun maken.
Toch bestaan er allerlei verhalen over die tijdloze natuur. Want, wie het ervaren heeft wil er soms wel eens over spreken. Maar hoe doe je dat dan, als je wilt spreken over iets dat je in geen woorden en geen beelden kunt vangen? Tja, dan moet je toch weer een verhaal vertellen, met woorden en beelden - met alle gevaren van dien. Het gevaar is dat men je verhaal letterlijk gaat nemen. Die verhalen zijn als een tweesnijdend zwaard: ze kunnen de waarheid ontbloten en ze kunnen de waarheid bedekken. Daarvoor geldt een fraaie uitspraak uit het gnostische evangelie van Filippus:
“De waarheid is niet naakt in de wereld gekomen maar gekleed in symbolen en afbeeldingen. De wereld kan haar niet op een andere manier ontvangen. Er is wedergeboorte en een afbeelding van wedergeboorte. Het is beslist nodig dat men door de afbeelding wedergeboren wordt. Wat is de opstanding en haar afbeelding? Het is nodig dat men opstaat door de afbeelding. Wat is het bruidsvertrek en zijn afbeelding? Het is nodig dat men door de afbeelding binnengaat in de waarheid - dat is het herstel.” (67)

Er zijn vele ‘afbeeldingen van de waarheid’. Maar die afbeeldingen zijn niet de waarheid zelf. De landkaart is niet de weg. Het menu is niet de maaltijd.
En daarom vindt Filippus het nodig om de volgende waarschuwing te geven:
“De namen die aan kosmische dingen gegeven worden zijn zeer misleidend, want ze leiden hun betekenis af van vaststaande zaken en richten zich op niet-vaststaande zaken en wie ‘God’ hoort, denkt niet aan de Vaststaande maar is aan wat niet vaststaat gaan denken. Zo is het ook met ‘de vader’ en ‘de zoon’ en ‘de heilige geest’ en met ‘leven’ en ‘licht’ en ‘opstanding’ en ‘kerk’ en al het andere: men denkt niet aan wat vaststaat maar aan wat niet vaststaat tenzij men het vaststaande heeft leren kennen.”(11)
‘God’ is maar een woord, bedoelt Filippus. Wil je weten wat daarmee bedoeld wordt? Er is een rijk voorziene markt van allerlei waarheden over God. Maar als je die voor waar neemt, als je er in gelooft, dan ken je niet wat met het woord God bedoeld wordt. Dan heb je, meestal samen met anderen, een voorstelling van God gemaakt, maar God is die voorstelling niet, helaas. De verhalen over de waarheid zal de waarheid verduisteren, als je er in gelooft.
Niettemin zegt Filippus:
“De waarheid is verborgen in wat openbaar is.” (24b)
Dus, al die verhalen gaan wel ergens over. Zo er ook verhalen over die tijdloze natuur. Die verhalen zijn openbaar, en tegelijk bevatten ze een geheim. En dat geheim in die verhalen kan alleen gekend worden door van die verhalen geen waarheid te maken. Maar wat dan wel?

Nu weer terug naar je vraag: “Hoe kan ik de tijdloze natuur van de mens in de alledaagse praktijk ervaren?”
Dat vind ik een heel goeie en betekenisvolle vraag.
Het is je kennelijk al duidelijk dat je die tijdloze natuur niet kunt kennen door iets uit je hoofd te leren. Die tijdloze natuur kan namelijk alleen in de ervaring gekend worden. althans, daar vraag je naar.
En dan zeg je: “In de praktijk van het leven”. Mooi. Dus niet door buiten de alledaagse werkelijkheid te treden, niet door wereldverzaking.
Hoe kun je dus die tijdloze natuur deel van je zijnswerkelijkheid maken in je alledaagse bestaan? Hoe doe je dat? Nou, daar heeft filippus een verrassend helder antwoord op:
“Niemand kan iets van de vaststaande dingen zien zonder gelijk aan die dingen te worden.” (44)
Dat is me wat: je moet dus zelf gelijk aan de waarheid worden om de waarheid te leren kennen!
En dat betekent dus: je moet zelf veranderen.
Hoe dan?
Begin maar eens om in de Stapstenen voor spirituele groei op deze website de Werken te lezen. Daarna zie ik je graag hier terug.


Reageer

Alle velden zijn verplicht. Je moet een geldig e-mailadres invullen.
Je e-mailadres is niet zichtbaar op de site.
Om spam te voorkomen wordt een bericht met http:// geblokkeerd.

Naam:
E-mail:
Reactie:
 

Plaats zelf een nieuw bericht.