De Katharen

katharen en de val van montsegur

door marjo uitewaal, 27/06/2013 13:54. #44744. 7 reacties, laatste

hallo bram!
de reden dat ik geinterresseert ben in dit boek wat ik overigens graag zou willen bestellen en ik niet op de pagina kom. bij bol. com krijg ik niet het boek met je naam. ik droom twee keer een keer werd mij geroepen quelle kerken. deze week kerkers. ik stuitte op jou site en ben nu heel geintersseert in de geschiedenis van de katharen.ik wil nu heel graag het boek lezen maar weet niet hoe ik er aan kom. kun je me helpen? groet marjo

De oorspronkelijke uitgever van het boek is failliet. De daar aangekondigde herdruk zal niet bij die uitgever verschijnen. Ondertussen heeft AnkhHermes me laten weten dat ze het boek willen uitgeven. Het contract is nog niet getekend, maar dat gaat er wel van komen, neem ik aan. Je kunt hier bij mij vast een bestelling doen als je het boek tzt wilt hebben. Het kan echter nog wel even duren voor het zover is.

Ze zijn er weer. Mijn boeken zijn opnieuw uitgegeven door Ankh-Hermes en in mei 2014 verschenen.
Ga naar de startpagina links boven en dan zie je een afbeelding van elk van de boeken. Als je daar op klikt vind je de gegevens.

Dag Bram,

Ik heb je al eerder per email bedankt voor al het werk en de moeite die je hebt gedaan om deze boeken te kunnen schrijven. Ik ben diep onder de indruk van de inhoud van het boek "De Katharen". Ik wist wel dat de kerk een dikke vinger in de pap had, maar dat het zo heftig (lees: misdadig) was, heeft mij geschokt. Wat een geluk ook dat de Nag Hammadi Geschriften nu bekend zijn! Dat is niet voor niets!
En ik ben blij met jouw 3 boeken!

Namasté,
Toeschouwer

Ja, Toeschouwer, dat was voor mij ook een schokkende ontdekking, dat gedrag van de RK-kerk jegens de katharen.
Maar mooi vond ik dat de katharen de wreedheid van Jahweh verwierpen. Daarin herkende ik een keus die ik zelf al op mijn veertiende had gemaakt.
Opmerkelijk is natuurlijk bovendien dat de wreedheid van de RK-kerk jegens de katharen naadloos overeenkomt met de wreedheid van Jahweh in het Oude Testament.

Zeker Bram, het Oude Testament zit vol wreedheden. Ook in mijn jonge jaren (inmiddels 50 jaar geleden) koos ik tégen een wrede god, nadat mijn nichtje in korte tijd 3 van haar kindjes moest missen. Het was haar eigen schuld en de straf van god, volgens de kerkmensen. Ik ging kiezen voor: geen kwaad met kwaad vergelden en zelfs je vijand liefhebben. Dat laatste vond ik toen wel heel moeilijk, al begreep ik waarom. Als je kwaad met kwaad vergeldt houdt je dat kwade in stand, zoveel was mij wel duidelijk. Mijn omgeving vond dat maar gestoord. Als iemand iets lelijks tegen je doet, moet je lelijk terug doen en dat vertikte ik. Maar nu ik de boeken over Gnostiek lees lijkt dat helemaal niet zo gestoord. De houding van de Katharen, zo begrijp ik, was die zoals Christus dat ook had. Hij gaf geen knal terug maar liet het kwade bij de ander, deed er niets mee.
De kerk heeft dat naast zich neergelegd, het kwam hen niet uit.

Namasté,
Toeschouwer

De wreedheid zit dus niet alleen in daden, zoals ketters op brandstapels zeten, maar ook in de beschuldiging van iemand als je zus die in korte tijd haar drie kindjes moest missen. Dat is misschien nog wel wreder dan iemand verbranden.

Wat ik altijd héél gemeen vond was, als iemand zich blij voelde, dat kerkmensen dan zeiden: pas maar op dat je niet met een ingebeelde hemel naar de hel gaat. En direct was de lach verdwenen.
Tja, nu ik dit weer even uit mijn herinnering naar voren haal, val ik weer stil.... pfffff

Namasté

Reageer

Alle velden zijn verplicht. Je moet een geldig e-mailadres invullen.
Je e-mailadres is niet zichtbaar op de site.
Om spam te voorkomen wordt een bericht met http:// geblokkeerd.

Naam:
E-mail:
Reactie:

Plaats zelf een nieuw bericht.