1. Hier en nu.

Wakend slapen //www.levendegedachten.nl/osho/bhagwan-zi

door Yvonne, 04/04/2016 12:50. #46678. 3 reacties, laatste

Ik Heb af en toe dat ik niet kan slapen en dan ga mediteren, de stilte in, en ik kan me dan héél vredig en volledig ontspannen voel en toch bij bewustzijn blijven. Ik ben dan de volgende dag in prima conditie, zowel lichamelijk als geestelijk.

Ik herinner me dat Nisargadatta het ook wel eens had dat alleen de "Jani" weet wat het echte slapen is, dat normaal slapen onbewust zijn is en dat hoe meer je bewust wordt, je dat continue wilt zijn.
Ik zocht hierover op internet en vond bovenstaande link van Osho en deze woorden heb ik daaruit gehaald:

"Nu begrijp ik wat Patanjali bedoelt als hij zegt dat slaap en Samadhi hetzelfde zijn.

Met alleen een verschil: in Samadhi ben je zowel volledig wakker als in slaap.

Wakker en in slaap tegelijkertijd, het hele lichaam ontspannen, iedere cel van het lichaam, alle functies ontspannen en toch brandt er een licht van bewustzijn in je: helder zonder rook.

Je blijft alert en toch ontspannen.

Het lichaam is in zijn diepst mogelijke slaap en je bewustzijn is op de top.

De top van het bewustzijn en het dal van het lichaam ontmoeten elkaar. Ik ging slapen."

Misschien dat iemand dit herkent?

Apart om te lezen Yvonne!
Nee ik herken het niet!

Dag Yvonne,
Ik denk dat ik wat je daar zegt kan herkennen in de Onverstoorbaarheid van de Zen. Het lijkt op de Theta Hersengolven, de zogenaamde Hersengolven van de Boeddha.

Dank je Aurelia voor jouw reactie.
Herken je dit in Zen - meditatie? Of ook in jouw slaap? Of in beiden, misschien kun je daar iets meer over zeggen?
Hartegroet, Yvonne

Reageer

Alle velden zijn verplicht. Je moet een geldig e-mailadres invullen.
Je e-mailadres is niet zichtbaar op de site.
Om spam te voorkomen wordt een bericht met http:// geblokkeerd.

Naam:
E-mail:
Reactie:

Plaats zelf een nieuw bericht.