Groeiend inzicht

Stteeds

    door annette, 04/07/2009 10:12. #34955. 6 reacties, laatste

Lieve allemaal,

Naar aanleiding van de andere "discussie" ben ik eens gaan internetten en vond iets moois wat ik met jullie wil delen.
Het staat bij Ikon ergens.

Het gaat ook over Het Onze Vader. Heel vriendelijk en leerzaam, voor mij althans.

Het begint met een herkenbaar gedicht.


STEEDS

steeds weer achter de hoopvol opgelaten
vliegers aan lopend van mijn eigen woorden
heeft mij ook dat niet duidelijk gemaakt
wat of ik hier al meer dan vijftig jaar

nu eigenlijk te zoeken heb of waar
het om begonnen is, zo er ooit iets
mocht wezen als een berekend meesterplan
(en dat is meer dan ik geloven kan).

maar onvoorstelbaar naamloze, jij die
bekleed werd en omkleed met zoveel namen
waar niemand meer van weet of weten wil.

laat soms me even merken dat je er bent,
niet in een blinkend inzicht, bliksemflits,
maar als een lichtheid in mij ademend.

Hans Andreus


Vervolgens vallen we midden in een gebed, dat is toch gezellig, nietwaar?

,
En leid ons niet in de bekoring.
De bekoring van de gevestigde patronen van deze wereld
de bekoring van de berusting
waardoor onze blik vertroebeld wordt,
we ons afzonderen
we denken machteloos te zijn
of waardoor we op sektarische wijze enkel onze eigen ontplooiing zoeken.
Leid ons niet in de bekoring
te denken dat we U en het geld kunnen dienen;
de bekoring van geïmporteerde modellen,
geprefabriceerde oplossingen voor de bevrijding van ons volk….
En Heer:
Bevrijd ons van de boze
die vanuit ons eigen binnenste
ons uitnodigt ons eigen leven te leven
het voor ons zelf houdend
terwijl jij ons uitnodigt het aan onze vrienden te geven.
Uit: Onze Vader vanuit Guatemala van Julia Esquivel in Latijns Amerika bidt.


Bij nader inzien
Wat ik hoor van mensen die regelmatig
dit gebed oefenen, is dat het vooral om
beleving gaat, om de ervaring van het
ademen en het reciteren van de Aramese
woorden als was het een mantra. Het
herhaalde doen maakt iets los, brengt je
bij lagen in jezelf die anders niet zo
beschikbaar zijn. Zoals het zingen op
één toon totdat je komt bij je eigen toon.
Of het vinden van bewegingen bij de verschillende
bedes waardoor je denken
richting krijgt. Het is niet zozeer begrijpen
met het verstand maar verwijlen en
vertoeven, het is ademen en proeven
met je hele lijf, het is doorgronden met
hart en ziel. En doordat Douglas-Klotz
niet slechts één vertaling van een woord
geeft maar ook tal van andere betekenissen
aanreikt die meer toegespitst of eerder
overdrachtelijk zijn, kom je bij andere
nuances en krijgt dezelfde bede
steeds een andere inkleuring.
Wat ik ook hoor is dat het een ontdekkingstocht
is om het gebed te bidden
vanuit een besef van eenheid tussen
God en mens, tussen hoofd en hart.
Door ‘onze Vader’ te vervangen door
‘geboortegever’ of ‘adem van alle leven’
wordt behalve het paternalistische denken
ook het beeld verlaten van een persoonlijke
God. Dat geeft ruimte. Voor
veel mensen is het een eyeopener om
God te ervaren als de veranderende
beweging in de kosmos. God als een
komen en gaan, als de golven van de
zee, als leven of liefde; en mensen als
een onderdeel daarvan, met een goddelijke
kern in zich. Dat heb je niet zomaar
te pakken. Je moet het toelaten en smaken,
het vraagt oefening en reflectie. Het
is, zoals gezegd, als achter het behang
kijken en in en door alles heen het goddelijke
zien. En vanuit het innerlijk beleven
(in plaats van uit plicht) komen tot
handelen.
Hertaling
Luisterend naar die ervaringen komt het
woord hertaling in mij op. Elke tekst,
gebed of gedicht heeft meerdere betekenislagen
in zich. Lagen die de schrijver
wellicht niet bedoeld heeft, maar die
zich in het gebruik kunnen tonen en die
soms ook tegenstrijdig aan elkaar zijn.
In de loop der tijden zijn er meerdere
hertalingen ontstaan van het Onze Vader
waarbij een bepaald facet werd belicht
of een historische context, waardoor
mensen hun leven en hun situatie herkenden
en een plek konden geven in
hun geloofsbeleving. Julia Esquivel bijv.
betrok de politieke situatie van haar
land in haar Onze Vader vanuit
Quatemala (zie kadertekst op pag 4).
Zo ook kan ik mij voorstellen dat deze
hertaling van het Onze Vader uit het
Aramees woorden geeft aan wat mensen
van nu bezighoudt. Mensen die het in
de gewone kerken niet of niet meer kun


Dat Jezus ons leerde bidden met één
gebed moet een diepere betekenis hebben,
wordt wel gezegd. Misschien kun je
zeggen dat deze hertaling ons weer
bewust maakt van de diepere lagen en
het mystieke karakter van het Onze
Vader. Het Onze Vader is vooraleerst een
mystiek gebed, een concentratie van wat
Jezus zelf heeft geloofd en voorgeleefd:
‘Uw Naam worde geheiligd, uw Rijk
kome, uw wil geschiede’. De mystieke
lezing van een tekst vraagt dat we luisteren
en verwijlen bij de woorden en steeds
dieper in de woorden afdalen. Dat kan
met deze hertaling. Waar het dan om zou
kunnen gaan?
Dorothee Sölle citeert in haar boek
‘Mystiek en verzet’ bisschop Pedro
Casaldaglia als ze zegt: ‘Het mystieke één
worden met God is niet iets wat wij ons
kunnen toeeïgenen, het is geen onverliesbaar
bezit. Wat in de mystieke eenwording
werkelijk gebeurt is niet een
nieuw zicht op God, maar een andere
relatie tot de wereld – een relatie die de
ogen van God heeft geleend. Het is een
wisseling die ontstaat uit het één zijn met
alle leven’.



Nou, misschien voor sommigen te dogmatisch, of te... weet ik veel.
Maar het gaf een ander inzicht en daar gaat het mij om. Ik wil overal van snoepen.
Ik heb altijd al achter het behang willen kijken, vandaar dat wij veel granolmuren hebben.
Groetjes


Er zit een T teveel in mijn steeds, vergeef hem zijn opdringerigheid.



Annette prachtig zowel het gedicht van Hans Andreus als de woorden van bisschop Pedro Casaldaglia die Dorothee Sölle in haar boek ‘Mystiek en verzet’ citeert:
‘Het mystieke één worden met God is niet iets wat wij ons
kunnen toeeïgenen, het is geen onverliesbaar bezit. Wat in de mystieke eenwording werkelijk gebeurt is niet een
nieuw zicht op God, maar een andere
relatie tot de wereld – een relatie die de
ogen van God heeft geleend. Het is een
wisseling die ontstaat uit het één zijn met
alle leven’.

Dank je wel!



Mooie tekst Annette !

Bedankt hoor !


groetjes


Dank je Annette voor het delen!

Lieve groet


mooie woorden die mij aanspreken..dank je Annette
fijne zonnige zondag nog


Nij, dat stukje sprak mij ook zo aan,
Yvonne, Lies, Johan en Nij graag gedaan.
:-)


Reageer

Alle velden zijn verplicht. Je moet een geldig e-mailadres invullen.
Je e-mailadres is niet zichtbaar op de site.
Om spam te voorkomen wordt een bericht met http:// geblokkeerd.

Naam:
E-mail:
Reactie:
 

Plaats zelf een nieuw bericht.