Deze website

Thomas evangelie en Nelson Mandela

door Pieter van Stiphout, 26/08/2005 11:02. #112. 12 reacties, laatste

Ik heb 2 vragen:
1. Logion 114 van het Thomas evangelie ontbreekt. Is daar een reden voor?
2. De tekst van Nelson Mandela vond ik erg goed. Heeft hij meer van dit soort teksten geschreven?

bedankt
Pieter

In de meeste versies van het Thomas evangelie staat logion 114 tussen vierkante haken. Dat betekent dat er bronnen voor dit evangelie zijn waar dit logion inderdaad niet in staat. Dat dit logion hier ontbreekt is zeker te rechtvaardigen. Bovendien past dit logion ook niet zo in het Thomas evangelie. Het hele evangelie gaat over het innerlijke leven, terwijl in logion 114 weer de aloude vraag over de positie van de vrouw en vooral Maria Magdalena naar voren komt.

Die tekst van Mandela is niet van Mandela zelf maar van Marianne Williamson. Het staat in haar boek ‘A Return to Love’. Mandela heeft het gebruikt tijdens zijn inaugurele rede toen hij president van Zuid-Afrika werd en sindsdien denkt iedereen dat het van hemzelf is.

Reactie op Katinka:
Neemt natuurlijk niet weg dat het een prachtige tekst is. Bovendien zal Nelson Mandela er helemaal achter staan, anders had hij hem niet uitgesproken. En ik zou er geen enkel probleem mee hebben als een beroemdheid een tekst van mij zou uitspreken, het gaat toch immers om de boodschap?

Ik ben het helemaal met je eens hoor Henk! Maar de vraag was of Mandela meer van dit soort teksten heeft geschreven, vandaar even de uitleg. De tekst is prachtig en heel waar en door Nelson Mandela zullen alleen maar meer mensen er kennis van nemen, dat is alleen maar goed.
Aan de andere kant ... als een tekst van mij door iemand anders uitgesproken zou worden zou ik geen enkele moeite mee hebben, me zelfs vereerd voelen, maar als vervolgens niemand meer zou weten dat het mijn tekst is en de ander geroemd wordt om iets wat van mij afkomstig is zou me toch steken. Ere wie ere toekomt, toch?

Ik weet niet of Nelson Mandela meer van dergelijke teksten geschreven heeft of gebruikt.
En wat betreft het gebruik van mijn teksten door anderen. De grootste roem die voor mij telt is dat een tekst wat doet met mensen die zich aangesproken voelen en als iemand anders die ze uitspreekt zich vereert voelt vind ik niet zo'n probleem, het kan voor die persoon een motivatie zijn om weer nog meer mensen aan te spreken. En omdat wij allen een zijn ervaar ik toch weer die roem ook al spreekt het publiek die niet naar mij uit.

Ik vind dat de redactie bij de tekst van Nelson Mandela erbij moet zetten dat die geciteerd is uit het werk van Marianne Williamson.
Verder heb ik aangenomen dat als Mandela spreekt over ons licht waar we het allerbangst voor zijn, hij dan denkt aan het licht dat in ons schijnt zoals dat beschreven is in de 1e brief van Johannes. Heb ik dat goed begrepen?

Marianne Williamson heeft trouwens een mooi boek geschreven dat ik regelmatig pak om mijzelf weer herinneren aan mijn ware ik. Het heet: Terugkeer naar Liefde.

sorry Pieter maar ik vind dat deze topic hier eigenlijk niet thuis hoort :-)
maar wel beter onder de rubriek 'Thomas Evangelie'
of onder 'overige onderwerpen' - toch ?!

dat neemt niet weg dat ik hier ook even op wil reageren:

1. logion 114 - @Henk : mooi Henk dat jij dat wist over dat logion 114 - dankje :-)

2. Nelson Mandela
@ Pieter : ik denk als je Nelson Mandela intypt onder Google dat je heel wat wijzer wordt :-)
@Katinka : bedankt om te mogen vernemen dat deze Inaugurale rede van Nelson Mandela niet van hemzelf is
en @ Cora : bedankt voor de verwijzing naar dat boek 'Terugkeer naar Liefde' van Marianne Williamson (is genoteerd)

Het feit dat zo'n groot mens als Nelson Mandela een tekst gebruikt van een medemens, voor een zo belangrijke openingstoespraak, dat betekent toch wel iets !!! - ik denk dat Marianne Williamson uitermate vereerd was , en misschien meer nog in haar diepe wezen omdat haar naam 'NIET' aan de grote bel werd gehangen -
of Nelson Mandela haar daarbij publiekelijk vernoemd heeft ? misschien wilde ze dat zelfs liever niet :-)
wanneer je dergelijke grote waarheden in jezelf aanvoelt, dan besef je dat deze waarheden niet van jou zijn maar dat ze van hoger komen en via jouw hart en ziel verwerkt , tenslotte door je lichamelijke uitbeeldingsmogelijkheden naar buiten kunnen stromen. Je bent een schakel geweest, een vertaler, om een boodschap van hoger via een sereen en erkend iemand wereldkondig te maken.
Het gaat er niet om wie de pluimen krijgt, het gaat er om 'dat de boodschap aan komt' ! ... zo denkt linda.b erover :-)

correctie + aanvulling :

@Cora : 'Terugkeer naar Liefde' is toch gewoon de vertaling van 'A Return to Love' :-) waarin die betreffende tekst, zoals hoger gemeld door Katinka :-)

Beiden bedankt, heb het boek zonet besteld, samen met 'Schatgraven in Nag Hammadi' waarover zo mooie dingen geschreven staan elders op deze site.

Ben wel erg benieuwd naar wat Bram ons te vertellen heeft wanneer hij terug komt van zijn Katharenreis - (en of ie het forum wat gebruiksvriendelijker kan maken want ik zap mij onnozel)

Marianne Williamson is nu vermeld als bron van het citaat van Nelson Mandela.

Ik ontdek nu dat Nelson Mandela deze tekst nooit uitgesproken heeft. Dat blijkt dus een grote vergissing. Hij is echt helemaal alleen van Marianne Williamson. Dit vermeldt ze zelf op haar website:

Several years ago, this paragraph from
A RETURN TO LOVE began popping up everywhere, attributed to Nelson Mandela's l994 Inaugural Address.

As honored as I would be had President Mandela quoted my words, indeed he did not. I have no idea where that story came from, but I am gratified that the paragraph has come to mean so much to so many people.

"...Our deepest fear is not that we are inadequate. Our deepest fear is that we are powerful beyond measure.
It is our light, not our darkness, that most frightens us. We ask ourselves, who am I to be brilliant, gorgeous, talented, fabulous?
Actually, who are you not to be? You are a child of God. Your playing small doesn't serve the world. There's nothing enlightened about shrinking so that other people won't feel insecure around you. We are all meant to shine, as children do.
We were born to make manifest the glory of God that is within us. It's not just in some of us; it's in everyone.
And as we let our own light shine, we unconsciously give other people permission to do the same. As we're liberated from our own fear, our presence automatically liberates others."

From A RETURN TO LOVE by Marianne Williamson
© 1992 (Paperback; pp 190-191)

Wat doet dit bij anderen ?
Van waar komen dan die beweringen ?
Moeten we die dan als een leugen beschouwen ?
Of een leugentje om bestwil ? Kan dat ook ?

Om te weten wat hij die dag dan blijkbaar wel gezegd heeft ?
dat is te lezen op http://www.inspiratiesite.nl/geschiedenis2a.html

Reageer

Alle velden zijn verplicht. Je moet een geldig e-mailadres invullen.
Je e-mailadres is niet zichtbaar op de site.
Om spam te voorkomen wordt een bericht met http:// geblokkeerd.

Naam:
E-mail:
Reactie:

Plaats zelf een nieuw bericht.