De Geheime Woorden

Toelichting bij het Thomas Evangelie

Bram Moerland

Spring direct naar logion of naar het volgende logion »


Stapstenen naar de Bron

10

Jezus zei:
Ik heb vuur geworpen op de wereld,
en zie, ik bewaak het,
totdat het opvlamt.

 

Thomas gaat over een weten dat diep in jou wacht om aangewakkerd te worden, als een vonkje dat op kan vlammen. Dat kun je soms ervaren als een moment van herkenning, als een besef van 'dit wist ik al.'
Die momenten kun je niet organiseren. Ze overkomen je meestal bij verrassing.
Maar je kunt wel leren daar open voor te staan. Die openheid kun je bewaken door je niet vast te klampen aan eerdere ervaringen, en vooral door er geen geloof van te maken.
Sommige mensen blijven hun leven lang gehecht aan die ene indrukwekkende ervaring ooit lang geleden. Ja, die ervaring wierp vuur op de wereld, maar... laat los. Wat geweest is, is geweest. Juist door je aan zo’n indrukwekkende ervaring vast te klampen, door er een leer van te maken, sluit je jezelf af voor verdere groei.
Oefen jezelf in loslaten. Leer jezelf om elke dag te beginnen als een onwetende, maar wees ook zo ontvankelijk als een nieuwsgierig kind. Daarmee bewaak je de openheid waardoor er zo nu en dan opnieuw iets in je zal opvlammen dat je diep raakt.
Ga je ook niet op deze ervaringen beroepen om je medemensen, en ook niet je eventuele spirituele leerlingen, te laten weten hoe geweldig spiritueel je wel niet bent. De verleiding kan groot zijn om er een spirituele autoriteit jegens je medemensen op te baseren, maar voor je het weet gaat je verhaal daarover een eigen leven leiden als ego-document. Daarmee verspeel je juist je werkelijke spirituele autoriteit, ook al zullen veel mensen bereid zijn in die ego-valkuil te stappen.

Deze ervaringen, mits goed bewaakt, zijn stapstenen op je pad naar een misschien nog onvermoede werkelijkheid in jezelf, de Bron waar je zelf deel van bent. Misschien overkomt je dat niet zo vaak, maar is niet alles wat kostbaar is zeldzaam?
Wie echter op één zo’n stapsteen blijft staan, komt letterlijk geen stap verder.


De vertaling en toelichting van Bram Moerland bij het Thomas-evangelie is ook uitgegeven in boekvorm. Wil je dat boek bestellen? Je vindt de gegevens hier.



 


Parallellen

De parallellen zijn bedoeld voor nadere studie. Ze zijn zeker niet altijd in overeenstemming met het Thomas-evangelie. Want ook contrasten met bijvoorbeeld citaten uit de Bijbel zijn van belang voor het verstaan van de betekenis.
Ken je zelf een tekst die past bij dit logion? Het zou fijn zijn als je die hieronder wilde publiceren.



Jeremia 5:14
Daarom – dit zegt de HEER, de God van de hemelse machten:
Omdat zij dit durven te zeggen,
maak ik dit volk tot brandhout,
maak ik mijn woorden in jouw mond
tot een vlam die hen verslindt.

Jeremia 23:29
Is mijn woord niet als een vuur,
als een hamer die een rots verbrijzelt? – spreekt de HEER.

Lukas 12:49
Ik kwam om vuur te bregen op aarde en ik wenste wel dat het al ontbrand was.
Er is een groot verschil in sfeer tussen Thomas en Lukas. Uit Thomas blijkt geduld en vertrouwen, een rustig afwachtende houding. In Lukas proef je de zendelingendrift, het ongeduld, de begeerte.

 


Reacties (10)

het vuur is reinigend in ons, maar brengt verdeeldheid in de wereld, het zijn de eenlingen die het bruidsvertrek binnen zullen gaan. Door dit vuur wordt het onechte in ons vernietigd. Het heilige vuur in ons hart zal nooit doven, maar brengt een innerlijke strijd tot stand, die ons vervreemd van anderen, zie log.16 Yvonne


Dit kort logion gaat voor mij erg diep Bram en ik zie nu ook goed de link die je aanreikte met logion 92; prachtig hoe er een onderscheid wordt gemaakt tussen het werpen van het vuur, en het “echt” ontvlammen ervan.
Het heeft me een nieuw inzicht gegeven om op een voor mij nieuwe manier in het NU te zijn (ik probeer wel zoveel mogelijk in het NU te zijn, maar niet vanuit die ingesteldheid van wat jij openheid noemt)
Ook het inzicht voor mezelf in de commentaar die je aan Yvonne geeft: hier kan ik zelf mee aan de slag gaan om te kijken waar ik “preek” zonder eigenlijk te luisteren naar het verhaal van de persoon. Ik ben soms ook te snel met een ander te vertellen welke problemen hij/zij heeft en welke oplossingen daar voor bestaan. En de reactie van mijn omgeving is erg gelijkend op dit van Trudy. Allemaal heel herkenbaar! Wat een spiegel!


Dank Mark voor je reactie. Ik hoop dat je nu ook bij tijd en wijle de rol van spiegel op je wilt nemen. Dat je dat zou kunnen lijkt me buiten twijfel.
Want, inderdaad, spiegelen is iets heel anders dan preken.


Voor mij is dit Logion 10 een duidelijk vervolg op Logion 9. Je wordt geraakt door het woord en raakt in vervoering. Het vuur laait op en het licht in je ziel gaat branden. Je wordt warm vanbinnen. Telkens weer als je diep in je ziel wordt geraakt. Waar mijn ziel naar verlangt. Ik zie ook de parallel in de Clementinen Recognitriones VI, 4: "Ignem veni mittere in terram et quam velo ut accendatur ". Wat volgens Quispel (EvT, Pelikaan 2004, p78) wil zeggen: ' Ik ben gekomen om vuur te zenden op de aarde en hoe begeer ik dat het oplaait'. Het is de weg binnendoor, zoals de eenling het bruidsvertrek ingaat. Het eigen zielsgebied. Zou ik het misschien ook mijn koninkrijk in mij kunnen noemen? Daar waar ik het voor het zeggen heb. Waar ik me verantwoordelijk voel. En waar ik me van mezelf bewust word?


Vuur is eigenlijk licht en warmte. Zou jezus in logion vuur als symbool voor het ontwaken van de mensheid als geheel bedoelen? Hij bewaakt het totdat het opvlamt want als een vuur eenmaal aangewakkerd is is deze moeilijk te blussen en gaat de vlam niet meer vanzelf uit en is Jezus' waakzaamheid aan het vuur niet meer nodig...


Pancho #44684
Ik denk dat hier het vuur van de bezieling wordt bedoeld. Als je diep in je Zelf (in je ziel) wordt geraakt dan doet dat iets met je. Het vlamt als het ware op. Je vindt herkenning in je Zelf. Een zielservaring.
Waardoor je zelf kunt scheppen en niet vast blijft zitten aan het oudere.


Helemaal eens Frits met wat je hiervoor zegt. Ik ben bezig met het herschrijven van Schatgraven in Thomas en daar ga ik aan de toelichting bij dit logion nog iets toevoegen over dat vuur.
In de oudheid onderscheidde men vier elementen: aarde, water, lucht en vuur. Het element vuur werd gekoppeld aan de geest van de mens. Denk ook aan de vurige tongen bij 'de uitstorting van de Heilige Geest' bij de oorspronkelijke Pinkstergebeurtenis.
Maar wat is dan de bijzondere betekenis van dit logion in dat licht?
In het klassieke wereldbeeld zag men de vier element verdeeld in vier lagen:
De onderste laag is die van de aarde. Op de aarde drijft de tweede laag: water. Boven de aarde is er lucht. En nog daarboven is de laag van het vuur.
De onderste laag, die van de aarde, dat is het ondermaanse tranendal, een verdorven oord, vervuld van ziekte, dood en andere ellende. Hoe 'hoger' je opstijgt, hoe volmaakter. De hoogste laag, die van het vuur, dat is het domein van totale volmaaktheid. Daar woont de eeuwige en onveranderlijke goedheid. Dat domein wordt later de christelijke hemel.
Als je een vuurtje stookt, bijvoorbeeld bij een kampvuur, dan zie je ook dat het vuur opstijgt. Het ontsnapt aan de verdorven 'aardse' werkelijkheid, nadat het gevangen zat in het hout, net zoals de geestelijke ziel van de mens gevangen zit in een 'aards' lichaam. Bij de dood ontsnapt de ziel van de mens uit het lichaam, net als een vlam uit een stuk brandend hout, en rijst omhoog naar de volmaakte kosmische laag van het vuur, en wordt daar één mee.
Welnu, wat betekent het nu dat Jezus 'vuur' op de 'aarde' gooit. Dat kan helemaal niet binnen de klassieke opvatting. Vuur en aarde zijn onvermengbaar. Ze zijn elkaars tegendeel.
Vuur op de aarde gooien is net zo revolutionair als zeggen dat het koninkrijk over de aarde uitgespreid is. Het koninkrijk van Thomas is niet in de hemel, maar hier en nu, net als het vuur.


bram.
ik ben een dametje van 80 jaar en geniet van de inlichtingen welke ik hier mag beleven.elke dag lees ik een logion.

ook geniet ik van de reacties van de lezers die mij weer even terug verwijzen naar een al behandeld logion.ik dank jou en ook zij die reageren voor de mooie en voor mij zo,n nieuwe kijk op de bijbel.

ik deel deze met een mede lezer door er even over na te babbelen.dat geeft voldoening het delen met elkaar,
het zijn logische en begrijpelijke verklaringen de waarheid hoeven wij niet zo diep te zoeken maar bij ons zelf wij vinden het zelfs aan de oppervlakte,dank oma Mien


Dank je wel, oma Mien, voor je bericht. Ik vind het heerlijk om dit te vernemen. En wat leuk dat je dit deelt met iemand anders. En dat is natuurlijk, hoop ik althans, ook heel gezellig. Een logionnetje, kopje koffie, koekje erbij, en het dan samen goed hebben omdat je het kunt delen. Zo hoort het, niks geen zwaarmoedig gedoe. Gewoon fijn genieten. Lijkt me geweldig.


Liefde

Het liefdevuur smeult op de aarde.
Het liefdevuur smeult in je hart.
Kun jij je er zó voor openstellen,
dat het oplaait?
Oplaait in je hart
en oplaait op de aarde?
Het liefdevuur brandt in je hart.
Het liefdevuur brandt op de aarde.

Peter van de Goolberg


 


Reageer

Alle velden zijn verplicht. Je moet een geldig e-mailadres invullen.
Je e-mailadres is niet zichtbaar op de site.
Om spam te voorkomen worden berichten met http:// geweigerd.


Naam:
E-mail:
Reactie: