De Geheime Woorden

Toelichting bij het Thomas Evangelie

Bram Moerland

Spring direct naar logion of naar het volgende logion »


Het licht in de ander, dat ben je zelf

15

Jezus zei:
Als je iemand ziet die niet geboren werd uit een vrouw,
werp je dan op je aangezicht neer en vereer hem.
Dat is je vader.

 

In een waarachtige ontmoeting met een medemens, als je beiden respectvol luistert en eerlijk antwoordt, kun je soms iets bijzonders ervaren, iets dat uitstijgt boven de tijdelijkheid van het bestaan.
Maar dat bijzondere is niet alleen in die ander, het is ook in jou. De boodschap van dit logion is: wat je ziet in die ander, is ook je eigen Bron, je eigen 'vader'.

Als je het licht in een ander zou zien, weet dan dat het licht in de ander ook je eigen licht is. Maak niet de vergissing te denken dat het licht wat je in de ander ziet een unieke eigenschap van die ander is, waar je zelf geen deel aan zou hebben. Dat is de valkuil van de slaafse verering van spirituele meesters of van de bestempeling van jezelf als leek in vergelijking met priesters die beweren boven jou te staan. Een waarachtig leraar, zoals Jezus, zal die verering niet accepteren, maar je naar je eigen licht terugverwijzen, zoals al bleek in logion 13, waar hij Thomas terugverwees naar het meesterschap in hemzelf.

Er is een aramese versie van het Onzevader uit de eerste eeuwen. Jezus sprak Aramees, en het Onzevader zal door hem dus in die taal zijn uitgesproken.
Het Onzevader dat wij kennen is een Latijnse adaptatie, aangepast aan het Griekse dualisme dat zo'n grote invloed heeft gehad op de vorming van de christelijke dogmatiek, eeuwen na Jezus.

Het Aramese Onzevader begint met de volgende zin:

Bron van alle zijn die ik ontmoet in wat mij ontroert.

Dat is heel wat anders dan
Onze Vader die in de hemel is.


De Joodse traditie kent geen god in de hemel die elders is. In Joodse en gnostische teksten wordt erover gesproken dat god in alles aanwezig is. Hij is de Shekina, de Aanwezige. Op vele plaatsen in het Oude Testament wordt verteld hoe de Aanwezige wordt ervaren in b.v. het zachte ritselen van de wind in de bladeren van een boom. Deze Joodse god troont dus niet ver weg in de hemel, maar is overal hier en nu herkenbaar.
De Aanwezige kun je dus ook tegenkomen in een medemens. Het bijzondere van de uitspraak van Jezus hier, is dat het goddelijke in de medemens ook je eigen 'Vader,' je eigen goddelijkheid is. Je hebt dezelfde oervader, of, op z'n bijbels, aartsvader, als die ander. Je komt uit dezelfde bron

Nu, zoals je soms in iemands gelaatstrekken de lichamelijke ouders kunt herkennen, zo kun je soms in een ontmoeting met een medemens de Bron ervaren, datgene wat niet uit een vrouw geboren is, het Omvattende wat de individuele mens overstijgt.


De vertaling en toelichting van Bram Moerland bij het Thomas-evangelie is ook uitgegeven in boekvorm. Wil je dat boek bestellen? Je vindt de gegevens hier.



 


Parallellen

De parallellen zijn bedoeld voor nadere studie. Ze zijn zeker niet altijd in overeenstemming met het Thomas-evangelie. Want ook contrasten met bijvoorbeeld citaten uit de Bijbel zijn van belang voor het verstaan van de betekenis.
Ken je zelf een tekst die past bij dit logion? Het zou fijn zijn als je die hieronder wilde publiceren.



Nag Hammadi

Gesprek met de Verlosser (NHC III.5, 140):
De Heer zei: Wat uit de waarheid geboren is, zal niet sterven; wat uit een vrouw geboren wordt, sterft.

Geheime Boek van Johannes (NHC III.1, 37):
Zij allen hebben, kortom, twee (soorten) namen: die waarmee ze door de hemelse heerlijkheden worden aangesproken; en die waarmee ze volgens de manifeste waarheid van hun aard worden benoemd.

Kerkvaders en tijdgenoten

Excerpta Ex Theodoto 68

 


Reacties (7)

Hier moest ik ook even over nadenken en dan ineens zie ik het voor me...

"Als je iemand ziet die niet geboren werd uit een vrouw" die iemand die je dan ziet is het goddelijke in de ander (dus niet het aardse uit de vrouw geboren deel). Je kunt dat alleen maar zien met je hart of je ziel en niet als je kijkt met slechts je fysieke ogen.

Je beseft dan dan dat ook in jezelf aanwezig is, dat je allebeide deel uitmaakt van het AL of God. Je ziet de Vader.


Ik eer het Goddelijke in jou.
Ik eer de plaats in jou
waarin het hele universum is.

Ik eer de plaats in jou die liefde is, waarheid, licht en vrede.
Als jij daar bent, in jou,
waar liefde is, waarheid,
licht en vrede is

en ik ben daar,
in mij, waar liefde is, waarheid,
licht en vrede,

dan zijn we Een.

Ik buig voor het goddelijke in jou; Namaskar!!

Jacqueline


In het Gesprek met de Verlosser (NHC III.5, 140) vinden we de volgende woorden:

De Heer zei: Wat uit de waarheid geboren is, zal niet sterven; wat uit een vrouw geboren wordt, sterft.


Het gaat hier om wedergeboorte en om het hoogachten van de geboortegever. Als je jezelf kent, ken je de ander. Als je God of het goddelijke (de goddelijke kern) in de ander aanspreekt heb je religieus contact. Mits je op zoek bent naar het unieke licht van de ander. Jij bent mij in een andere gedaante.


Bron van licht

Bron van licht in jou,
bron van licht in mij:
wij zijn één.

Bron van licht, die
wordt geboren in mij, die
wordt geboren in jou.

Wij ontmoeten elkaar
in het licht:
licht in jou,
licht in mij.

Peter van de Goolberg


een vraag: Mag ik aub de vertaling van de Aramese versie van Het Onze Vader? Bij voorbaat dank.
Namaste


Dag Aurelia,
Klik op Teksten(waaronder het Aramees Onze Vader)aan de linker zijde van de startpagina.
Daarna, zoek bij teksten en klik op Aramees Onze Vader.
Daar vind je wat je zoekt.

Dat het lied dat alles verfraait, en zich van eeuw tot eeuw vernieuwt, zoals de laatste regel van dit gebed ons vertelt, jou net zoveel mag inspireren als het mij heeft gedaan.


 


Reageer

Alle velden zijn verplicht. Je moet een geldig e-mailadres invullen.
Je e-mailadres is niet zichtbaar op de site.
Om spam te voorkomen worden berichten met http:// geweigerd.


Naam:
E-mail:
Reactie: